Ponury Świat niebezpiecznych przygód z tygodnia na tydzień coraz bardziej poszerza swoje granice polskim graczom Warhammera. Pierwsza dostawa sześciu scenariuszy, zebranych pod wspólną nazwą Splądrowane Krypty jest już do nabycia w polskim tłumaczeniu. Jej pojawienie się daje mi nieomylne wrażenie, że II Edycja w Polsce wchodzi na pełne obroty.

Gdy tylko rozpakowałem nowy dodatek i wstępnie przejrzałem jego zawartość – byłem już właściwie pewien, że moje wcześniejsze obawy, co do poziomu kontynuacji ponadczasowego klimatu Pierwszej Edycji, były bezcelowe. Świetnie wydana antologia przygód utrzymuje poziom kampanii i scenariuszy starego Warhammera. Dodatek jest znakomitym sposobem na dokonanie „przejścia” drużyn z zasad pierwszoedycyjnych, a ciekawy dobór przygód sprawia, że praktycznie każda ekipa znajdzie coś dla siebie.
Splądrowane Krypty oferują 6 bogato opisanych scenariuszy, w całości opartych o mechanikę II Edycji. Trzy z nich starzy wyjadacze z pewnością skojarzą z dodatku Potępieniec, są to: Grona Gniewu, Ciężka noc w gospodzie „Pod Trzema Piórami”, oraz Nawiedzony Dom. To odświeżone scenariusze napisane na nowych zasadach [oryginalne teksty pochodzą z wydań White Dwarfa: #94 i #98]. Druga połowa przygód: Z miłości lub dla pieniędzy, Straszny Dwór i Kiełbasy, kobiety i śpiew to całkowicie nowe scenariusze. Rozrzut tematyczny przygód pozwala na zróżnicowanie rozgrywki: od detektywistycznych zagadek i intryg poczynając a na otwartych walkach i mordoklepstwie kończąc. Przygody znakomicie nadają się dla graczy, którzy zaczynają swoją przygodę z Warhammerem, lub dla tych, którzy dopiero teraz przechodzą na drugoedycyjną mechanikę. Scenariusze oswajają z nowymi zasadami i pozwalają korzystać z nowych umiejętności. Autorzy spory nacisk kładą także na możliwość interakcji z otoczeniem i wykorzystywanie takich umiejętności jak choćby plotkowanie czy przekonywanie.

Grona Gniewu
To przygoda dla 4-6 bohaterów, którzy właśnie rozpoczęli drugie profesje. Scenariusz rozgrywa się we wsi Pritzstock, leżącej na południe od Middenheim, podczas corocznego zbioru winogron, który przypada na Czas Zbiorów (zwany w okolicy pod nazwą Erntezeit).

Z miłości lub dla pieniędzy
Krótki scenariusz dla bohaterów kończących pierwsze profesje. Przygoda rozgrywa się w niewielkim miasteczku Mittlersdorf, z dala od głównych skupisk ludzkich.

Nawiedzony Dom
Ciekawy, mroczny scenariusz (po dziś dzień pamiętam jak przez tą przygodę omal nie zginęła cała moja drużyna za czasów pierwszoedycyjnego Potępieńca). Całość toczy się w niecodziennej zamkniętej scenerii, a bohaterowie (najlepiej kompletujący pierwszą profesję lub zaczynający drugą) muszą pokonać pradawne, przywołane niegdyś zło.

Ciężka noc w gospodzie „Pod Trzema Piórami”
Również pochodząca z Potępieńca przygoda rozgrywająca się w przydrożnej gospodzie. Ciekawa wielowątkowa fabuła gwarantuje mnóstwo emocji i zagadek.

Straszny Dwór
Ciekawy, pełen grozy scenariusz, z pewnością zaskoczy niejednego gracza. Rzuty na Grozę Strach będą wykonywane co 5 minut… Przygoda dla kończących pierwszą profesję lub zaczynających drugą.

Kiełbasy, kobiety i śpiew
To ostatni z sześciu scenariuszy. Iście detektywistyczna przygoda dla małej grupy graczy kończących pierwsze lub drugie profesje. Wszystkie wątki osadzone są w Nuln, a sama przygoda rozłoży się z pewnością na kilka dobrych sesji główkowania i rozgryzania intryg.

Dodatek Splądrowane Krypty daje możliwość przygotowania graczy do zbliżającej się dużymi krokami kampanii Ścieżki Przeklętych: Popioły Middenheim. Scenariusze Straszny Dwór i Grona Gniewu mogą okazać się bardzo przydatne w przyszłych kampaniach, a także są znakomitą kontynuacją podręcznikowej przygody Przez ostępy Drakwaldu. W Straszny Dwór można łatwo wplątać bohaterów zmierzających do Middenheim, zaś wioska Pritzstock w Gronach Gniewu leży nieopodal samego miasta Middenheim.
Przed nami wiec 6 pieczołowicie przygotowanych scenariuszy, każdy kipiący wręcz od przygód, intryg i niespodzianek. Całość utrzymana w klimatycznych grafikach i dobrze spolszczona. Dodatek zawiera dodatkowo charakterystyki wszystkich bohaterów niezależnych, mapy, plany, rozkłady budynków, listy, notki i inne wskazówki dołączone do przygód. Wydanie nie ma twardej oprawy, co z pewnością obniżyło też koszty (40 zł w sklepie Rebel). Okładka jest jednak zdecydowanie grubsza niż miało to miejsce w Niezbędniku Gracza, czy Almanachu Mistrza Gry. Całość zapisana jest na 96, czarno-białych stronach.
Dodatek naprawdę godny polecenia.

Sylwek ‘Orth’ Wróbel
drachenfels.pl

Dziękuję wydawnictwu Copernicus Corporation za udostępnienie wydania i tym samym możliwość recenzji.

Tytuł: Splądrowane Krypty
Pierwsze wydanie: Black Industries 2005
Polskie wydanie: Copernicus Corporation 2005
Redakcja: Szymon „Siriel” Gwiazda
Tłumaczenie: Grzegorz „Gregg” Bonikowski, Jędrzej Ilukowicz, Marcin „Paladyn” Roszkowski
Do nabycia: 
w sklepie Rebel

Przeczytaj informacje na temat wysyłania materiałów

Wynik rzutu:

Najczęściej pobierane materiały

# Plik Rozmiar pliku Pobrania
1 karta postaci 3 MB 3952
2 karta 2ed drachenfels 3 MB 3361
3 altdorf_night 4 MB 3351
4 Zapłata 54 KB 2823
5 vaevictis 433 KB 2820

Najwyżej oceniane materiały