Jeśli kiedyś zdarzyło ci się stracić nogę lub oko, znalazłeś dziwną monetę w kształcie srebrnego liścia i sprzedałeś ją na bazarze za 20 pensów, dostałeś w spadku kozę lub rusznicę, lub też, jeśli nie jesteś pewien czy murarz nie policzył sobie za dużo przy robieniu przybudówki – Zbrojownia Starego Świata – to księga dla ciebie.

Wreszcie ukazała się. Kolorowa, w twardej oprawie, szyta, przygotowana na setki szarpnięć i upadków podczas sesyjnych kłótni Graczy i Mistrzów Gry.
Nowy, 128 stronicowy dodatek dostarczony, jak zwykle z niesmakiem i ociąganiem, przez Pocztę Polską dotarł w końcu w rejon moich oczu, czego efektem będzie niniejsza recenzja.
Zbrojownię widziałem już nieco wcześniej w wersji angielskiej, ale dopiero teraz mogłem pochłonąć ja w całości, no i w rodzimym języku RP ver. 3.01 Dodatek obejmuje dziesięć bardzo rzeczowych i obszernych rozdziałów tematycznych oraz olbrzymi aneks tabel z przeróżnymi różnościami – od cen i atrybutów broni, przez ekwipunek, narzędzia i zwierzęta a na kosztach utrzymania podwładnych kończąc.

Rozdział I: Pieniądze i handel

Katalog staroświatowych różności otwierają środki płatnicze i sposoby wymiany towarowej. Znajdziemy tu ciekawy opis systemów monetarnych m.in. Imperium, Bretonii, Estalii, Tileii czy Norski, 2 słowa o fałszowaniu pieniędzy, wymianie towarowej [najpopularniejszego systemu transakcji], a wreszcie o handlu i gospodarce. Godne uwagi są tutaj opisy rodów kupieckich i szlaków handlowych Starego Świata. Rozdział zamyka temat podatków, prowizji i poborów.

Rozdział II: Opancerzenie

„Jeśli chcesz zapuścić się w podziemia Karak Azgul, będziesz potrzebować krasnoludzkiej zbroi płytowej. Zapewniam, że strzały orków będą odbijać się od niej jak od kamienia. Jeśli nie, gwarantuję zwrot pieniędzy!…”
– Gregor, kupiec z Averheim
Rozdział poświęcony konserwom. Od zbroi ćwiekowanych, kolczych, przez łuskowe i płytowe, a na unikatowych elfich i krasnoludzkich, zdobionych runami i herbami kończąc.

Rozdział III: Uzbrojenie

Bogaty fragment dodatku obejmujący zarówno broń białą, jak i strzelecką [zasięgową] – najpopularniejszy sposób uśmiercania w Imperium. Dowiadujemy się tutaj najważniejszych zasad użytkowania, skuteczności i utrzymania higieny najpopularniejszej broni. Znajdziemy co nieco informacji o pojedynkach, szermierce, oraz ciekawy dodatek na temat cech oręża.

Rozdział IV: Broń palna i machiny wojenne.

Specjalistyczny poradnik młodego miotacza. Od hakownic po mechaniczną broń palną. Cechy i tabele broni palnej, niewypały, amunicja oraz szczegółowe opisy machin wojennych. Wybierasz się może w tym tygodniu na wojnę? Może więc czas pomyśleć o zakupie własnej balisty?

Rozdział V: Ekwipunek Ogólny

Z pewnością dotąd zdarzyło ci się nie raz natknąć na przedmiot lub narzędzie, z którym nie do końca było wiadomo, co można właściwie zrobić, nie mówiąc już o sprzedaży. Buty, szale, skarpety, koronki, kufry, imbryki, tubusy, bimber, masło, kaganki, zapałki, drabiny, klamerki, namioty, tabakiery, klawesyny, wiolonczele, księgi przeróżne, osełki, lunety, wabiki, pługi, a nawet takie dziwności jak mydło, perfumy, czy sztućce. Wszystko znajdziesz w ogromnym dziale różności. Są tu też dwa grosze o głodowaniu i efektach krasnoludzkich popijaw, farbowaniu tkanin, a także trendach panujących obecnie w modzie.

Rozdział VI: Ekwipunek Specjalny

Zaawansowani gracze, którzy zobaczyli już to i owo, z pewnością w szóstym rozdziale znajdą odpowiedzi na niektóre dręczące ich pytania na temat dźwiganych od pół roku tobołów, które często noszone są bez wyższego celu – dla zasady „a nuż się gdzieś sprzeda”. Mikstury i medykamenty, trucizny, napary, relikwie i artefakty. Jest bogaty dział poświęcony Symbolom i przyborom religijnym, a także kilka słów o protezach – coraz popularniejszemu ostatnio hobby mieszkańców Starego Świata.

Rozdział VII: Zwierzęta i transport

Z pewnością od zawsze chciałeś mieć własnego kota, kruka a może małpę? Rozdział przybliża nam aspekt posiadania czworonogów, inwentarza a także szeroko rozpisuje możliwości podróżowania po Starym Świecie. Mamy, więc także pojazdy, wierzchowce i linie przewozowe.

Rozdział VIII: Własność i kupiectwo

Ciekawy dział przeznaczony z myślą o przedsiębiorczych graczach. Dowiemy się w nim wszystkiego na temat wynajmu, zakupu nieruchomości, dzierżawie. Szeroko opisane jest kupiectwo, gildie i działalność gospodarcza. Jeśli tylko znudziło ci się ciągłe szwędanie po Imperium i katrupienie bestyi – tu znajdziesz porady jak założyć swój własny zakład tkacki w stolicy i spokojnie doczekać emerytury.

Rozdział IX: Pracownicy najemni

Coś dla wyższych sfer. Mając nieco grosza można zawsze zatrudnić pomocnika, robotnika lub sługę. Podwładni w zależności od majętności ich pana mogą wykazać się lojalnością, oddaniem czy pracowitością. Masz jakichś wrogów w mieście? Może warto zainwestować w swoje zdrowie i zatrudnić najemników, ochroniarza czy giermka. Osobiście znam gracza, który przez kilka tygodni był w stanie zaciskać pasa i pracować w porcie, aby potem, na jeden dzień wynająć sobie za zarobione pieniądze służącego z iście arystokratycznych salonów.

Rozdział X: Skarby

Ostatni dział, o jakże miłej dla ucha nazwie, wprowadzi nas w świat unikatowych monet, klejnotów, biżuterii i dzieł sztuki. Krótki, acz treściwy rozdział, niezwykle przydatny podczas herbacianych pogaduszek u pasera.

Zawsze ciekawie wypadają porównania różnych towarów i ich wartości, wiąże się to często z przekłamaniami i odwiecznymi sporami graczy i MG. Dajmy na to zakup zwykłego psa – 3 korony [nie mówiąc już o psie bojowym – 30 koron] – za wartość tego czworonoga można prawie na rok wynająć wiejską chatę [4zk/rok]. Jest to troszeczkę nierealne, można by idąc tą drogą inwestować nawet np. w zakup wsi i wyłapywać w nich kundle, z których sprzedaży dałoby się całkiem ciekawie wyżyć a nawet spłacić inwestycję zakupu ziemi…
Denominacja drugoedycyjna, znacznie zubożyła graczy, co podnosi z pewnością realizm, można domyślać się, że po części jest to związane ze skokiem cen drogocennych kruszców, spowodowanym przez wojnę, ale to już dywagacje na inny czas i miejsce.
Ogółem rzecz biorąc wydawnictwo Copernicus Corporation odwaliło z łoskotem kolejny, duży kawał dobrej roboty. Zbrojownia to cenny dodatek, z pewnością uzupełni wiedzę zarówno graczy jak i MG. Jeśli tylko stać kogoś na wysupłanie 60 złotych na zakup nowego dodatku – jego zawartość z pewnością go nie zawiedzie i zwróci się podczas sesji.

Sylwek ‘Orth’ Wróbel

Dziękuję wydawnictwu Copernicus Corporation za udostępnienie egzemplarza do recenzji.

Tytuł: Zbrojownia Starego Świata
Autor: Robert J. Schwalb
Tłumaczenie: Marcin “Paladyn” Roszkowski, Szymon “Siriel” Gwiazda
Wydawca: Copernicus Corporation
Rok wydania: 2006
ISBN: 83-86758-69-4

Zobacz w sklepie Rebel [cena 60zł ]

Przeczytaj informacje na temat wysyłania materiałów

Wynik rzutu:

Najczęściej pobierane materiały

# Plik Rozmiar pliku Pobrania
1 karta postaci 3 MB 3598
2 karta 2ed drachenfels 3 MB 3205
3 altdorf_night 4 MB 3182
4 Zapłata 54 KB 2645
5 vaevictis 433 KB 2634

Najwyżej oceniane materiały